Next event in:

  • 00 DAYS
  • 00 HR
  • 00 MIN
  • 00 SEC

Over

ONTSTAAN VAN DE KLASSE

Tractorpulling is een sport die in 1978 overgewaaid is uit de USA naar Europa. In de 40 jaar dat het nu in Europa plaats vindt heeft het een enorme technische evolutie doorgaan.

De huidig gebruikte motoren overschrijden soms de 3000 PK (!) en sommige toptractoren beschikken over 4 van dergelijke motoren. De aandrijvingen moeten dat ook allemaal maar aan kunnen, dus ook hierin wordt gebruik gemaakt van speciale constructies en materialen.

Het spreekt voor zich dat het bouwen en op de baan houden van dit soort toptractoren de nodige investeringen met zich meebrengen. Vaak gaan achter deze topteams grote bedrijven schuil of het gaat om teams die in de loop der jaren steeds verder gekomen zijn en op tijd gemoderniseerd hebben.

The European Tractor Pulling Committee ( ETPC ) is de overkoepelende Europese organisatie. De Nationale Truck- en Tractorpulling Organisatie ( NTTO ) is de Nederlandse tak. Deze NTTO weet als geen ander dat je ook in deze tak van sport nieuwe instroom nodig hebt. Instroom met minder kapitaal.

Carpulling is ook een vorm van tractorpulling, waarbij niet met tractoren wordt gereden maar met auto’s. Een groot aantal teams zijn vanuit Autotrek Full Pull overgestapt naar de NTTO. Deze lege plaatsen werden in de laatste jaren niet opgevuld waardoor er een tekort aan deelnemers in de carpulling organisatie ontstond.

In 2012 werd na 24 jaar het laatste wedstrijdseizoen bij Autotrek Full Pull gereden waarna de stichting opgeheven werd. Daarmee viel in 2012 een ‘’instapklasse’’ voor de tractorpulling weg. De teams Poison Ducky, Bad-News en Green Bullit uit de Special klasse van Autotrek Full Pull benaderde de NTTO om een betaalbare instapklasse binnen de organisatie te creëren.

In 2013 werd door de Poison Ducky in Oudenhoorn de eerste demo gereden voor de Light two wheel drive klasse waarna er in dat jaar nog meer volgde samen met de Green Bullit en Bad-News.

In 2014 is onder andere de Light Two Wheel Drive klasse in het leven geroepen. Naar voorbeeld van de grotere broer: de Two Wheel Drive klasse. Inmiddels voldoet de Light two wheel drive aan het minimale aantal deelnemers voor een klasse binnen de NTTO.

LIMIETEN OM TOEGANKELIJKHEID TE BEVORDEREN

De Light Two Wheel Drive deelnemers zijn door reglementen gebonden aan motorlimieten, waardoor het maximaal te bereiken motorvermogen zo rond de 800 PK komt te liggen. Dit maakt het ook aanzienlijk gemakkelijker om de aandrijfcomponenten te ontwerpen. Het voertuig moet het uiterlijk hebben van een ooit in serie geproduceerde auto, en mag ook niet verlengd worden, zoals bij grote broer de Two Wheel Drive. Ook wat gewicht betreft hoeft er nog niet echt op de kleintjes gelet te worden. Op deze manier is het al mogelijk om met een investering van onder de 10.000 euro een instap te maken in de professionele wereld van Tractorpulling.

De wedstrijden van de Light Two Wheel drive worden verreden voor de sleepwagen No Mercy, dezelfde sleepwagen wordt ook gebruikt voor de klasse Mini Unlimiteds .

Uiteraard zien we graag nieuwe teams tegemoet! Neem vrijblijvend contact met ons op voor verdere info en hulp!

10924681_849763671746527_7685058707504582573_o

Het voertuig moet het uiterlijk hebben van een ooit in serie geproduceerde auto.

nomercy

De No Mercy sleepwagen.